tirsdag 1. november 2011

Luke nr.27 Toving





Hei, i dag har jeg vært på et spennende sted som heter Aurora Verksted. Se link: http://www.aurora-verksted.no/page.php?p=113&c=1&language=no Jeg har fått praksisplass der fram til jul :O) I dag var jeg i tekstilavdelingen og lærte meg noe nytt som jeg tenkte å dele med dere.
OPPGAVE: Lage en stoffbit ved hjelp av en spesiell toveteknikk.
MATERIALER: Ulltråd, forsvinningsplast, symaskin, hvit sytråd og nåler.
LØSNING: Først la jeg forsvinningsplast (plast som forsvinner i lunkent vann) på bordet. Deretter la jeg ulltråden i små sirkler til den dekket halve plasten. Jeg brettet så over resten av plasten og festet alt sammen med massevis av nåler. Deretter sydde jeg på kryss og tvers mellom nålene. Etter å ha fjernet alle nålene, vasket jeg bort plasten i lunkent vann. Deretter vasket jeg resten i en vaskepose i vaskemaskinen på et lett vaskeprogram.
Den ferdige stoffbiten ble kjempefin :O) Det føles nesten som å trylle når du tar ut stoffbiten av vaskemaskinen og får se det ferdige resultatet. Aurora Verksted bruker disse tovede stoffstykkene til å dekorere hette og ermer på strikkede jakker, og jeg synes det ser strålende ut :O) Håper jeg får muligheten til å prøve å sy hele plagg etterhvert ;O) Kanskje allerede i morgen... vi sees!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar